fearless wedding photographer ispwp wedding photographer
dr5000.com, logo

Jesteśmy rodzeństwem, które poza więzami krwi
połączyła ogromna pasja, zawód i wspólne cele.

Szkolimy » Bezpłatne filmy o fotografii
1 stycznia 2017
10 marca 2018
Rafał Krasa

Jak człowiek człowiekowi

fotografia autofokus

Link bezpośredni: http://www.youtube.com/watch?v=yQ0RWGIDGTs
Wpis: Jak człowiek człowiekowi

Szanowni, Moi Drodzy, Kochani!

Eizo obejrzało „Władcę barw” i w związku z tym, że to film udany, zostaliśmy poproszeni o przygotowanie skondensowanego odcinka o samej kalibracji. I to strzał w dziesiątkę, bo po Władcy, wielu z Was ma już monitory i kalibratory, i zaczęły się schody, błądzicie jak dzieci we mgle. Tak więc, raz jeszcze krótko skupmy się na samej kalibracji. Tym razem po raz pierwszy w 4K! Tak, EM1 Mark II.

kalibracja montiora graficznego

O tym, dlaczego należy kalibrować monitory graficzne jest we „Władcy barw” i padło tam dużo słów, ale konsensus tego jest taki, że kalibrować trzeba. Obowiązkowo i regularnie. Ale pomimo, że o parametrach obrazu i monitorów można by dyskutować godzinami, esencja tego tematu, czyli sama kalibracja jest prosta i wymaga zrozumienia zaledwie kilku parametrów. I to nie od strony fizycznej, a raczej pragmatycznej. Absolutnie nie trzeba być specem od kolorów, aby poprawnie dokonać podstawowej kalibracji.

Do tego wszystkiego potrzebny jest oczywiście monitor, moim zdaniem wyłącznie graficzny, ale też kalibrator, który najcześciej jest urządzenim zewnętrznym. Z poprzednimi monitorami używaliśmy kalibratora X-Rite i1 Display Pro, a dziś używamy monitora Eizo CG2420, który posiada wbudowany kalibrator w formie takiego wysuwającego się pypka. I o ile ten monitor można skalibrować kalibratorem zewnętrznym, używanie urządzenia wbudowanego okazało się znacznie bardziej wygodne. Kalibrator wbudowany nie tylko nie wymaga podłączania czegokolwiek kablem USB, ale dzięki tej integracji, monitor może też okresowo kalibrować się sam. Sam obliczy ile przepracował od ostatnich pomiarów i sam się kalibruje np. gdy przejdzie w stan uśpienia po przepracowanych 100 godzinach. Można raz to wszystko ustawić na poączatku i zapomnieć.

Od strony użytkownika kalibrację wykonuje się za pomocą oprogramowania dostarczonego przez producenta monitora i w przypadku Eizo jest to ColorNavigator. Monitor musi być podłączony również kablem USB, aby ColorNavigator mógł się komunikować z elektroniką monitora i wprowadzać do monitora zmiany, do tablic LUT gdzie przechowywane są parametry korekt. W Navigatorze należy utworzyć preset, który później będzie można wybrać z listy innych presetów i automatycznie wszystko ustawić. Będziemy go nazywali DR.native, ale nazwę wprowadzę na końcu. Na pierwszym ekranie należy wybrać cel do jakiego dążymy przez kalibrację, po amerykańsku target. Target można zmierzyć przy pomocy odpowiedniego kalibratora, można zmierzyć parametry światła panującego w pomieszczeniu i dzięki takiej kalibracji można doprowadzić monitor do stanu, w którym biały kolor na monitorze jest identyczny jak biel otaczająca monitor, np. biała kartka lub ściana. Kalibrator mierzy spektrum światła otoczenia i stosownie modyfikuje ustawienia monitora, aby ten świecił w zbliżony sposób. Ale to level, może nie hard, ale zdecydowanie harder. Standardowo kalibrujemy na ręcznie wprowadzony target. „Monitor Native” to największa przestrzeń barwna jaką dany monitor jest w stanie wyświetlić, najwięcej kolorów jakimi monitor jest zdolny świecić i w przypadku monitorów graficznych to nieco więcej lub nieco mniej niż teoretyczna przestrzeń AdobeRGB. Gdzieś około. Oczywiście można też kalibrować konkretnie do przestrzeni AdobeRGB i sRGB, ale te tryby to w rzeczywistości ograniczenie, gdyż to przestrzenie, przynajmniej w ich części, mniejsze. Dla bezpieczeństwa warto zostać więc w Native i korzystać z pełnego spektrum możliwości monitora.

Następny ekran to jasność i punkt bieli. Jasność to jasność, tyle, że w monitorach graficznych to nie 25 czy 83 niewiadomo czego, a określona wartość w Candelach na metr kwadratowy, czyli jednostkach światłości źródła światła, które ja dla ułatwienia skrócę do „Candeli”. Mówiąc po polsku, warto nie przekraczać 120cd/m2. Do pracy przy projektach przeznaczonych do druku, warto zejść do 80cd/m2 lub nawet znacznie niżej. Tak, monitory graficzne należy ustawiać na niskie wartości jasności. Skoro druk nie „świeci”, to monitor do projektowania druku też nie powinien. Stosunkowo ciemny obraz trzeba pokochać, przyzwyczaić się i zaakceptować, bo tak pracuje się na monitorach graficznych. I nam choć zdarza się jasność na poziomie 200cd/m2, to i tak połowa tego, co może ten monitor, robimy to świadomie i celowo. Standardowo należy korzystać z dwóch ustawień – 80 i 120.

Punkt bieli to w dużym uproszczeniu balans bieli monitora. Popularne ustawienia to D65 i D50, i każda z tych wartości odzwierciedla światło o spektrum zbliżonym do dziennego światła o wartościach odpowiednio, około 6500 i 5000K. Monitor ustawiony na D65 świeci bielą, która powinna być porównywalna ze spektrum światła dziennego o temperaturze barwowej 6504K. Przy ustawieniu tych wartości nie ma zasady i ostateczny wybór to raczej kwestia preferencji. My najczęściej pracujemy na punkcie D65.

Poziom czerni można ustawić ręcznie na określoną wartość lub na minimum. Domyślnie należy ustawiać na minimum, bo w dobrych monitorach minimum jest poniżej 0.2cd/m2, która jest najniższą ustawialną wartością. A im niżej tym lepiej i CG24020 schodzi do 0,05cd/m2. To bardzo, bardzo czarna czerń. Czerń monitora można wręcz zobaczyć. Wystarczy w całkowitej ciemności wyświetlić na całym ekranie monitora kolor czarny. Monitor graficzny to ten, który pomieszczenie oświetli najsłabiej. Poziom czerni jest ściśle powiązany z jasnością monitora i im wyższa wartość jasności, im jaśniej monitor świeci, tym wyższy, czyli gorszy, poziom czerni. Minimalna wartość czerni powinna schodzić znacznie poniżej 0,2cd.

Krzywa gamma to krzywa logarytmiczna, która zamienia wartości logarytmiczne, jakimi posługują się no nie wiem, np. ludzie, na wartości liniowe, którymi operują komputery. To co dla komputera jest 50% szarością, ma wartość 50%, dla nas nie jest i aby rzeczywiście był to „pół szary”, te 50% trzeba przemnożyć przez krzywą. To kolejny dość skomplikowany temat, który zakończony jest prostym wnioskiem – dla wszystkich komputerów dziś należy ustawić wartość 2.2, a dla starych Maców, 1.8. Ale tych bardzo starych. Dziś 2.2 to standard i w zasadzie nie wolno dotykać tego suwaka. Co ciekawe, ta krzywa, to podstawa do kalibracji hardwareowej monitora. Navigator mierzy odchylenia i do tablic LUT w monitorze, do pamięci w monitorze wprowadza bardzo precyzyjne korekty właśnie krzywej gamma. Dzięki tym korektom monitor wyświetla gammę poprawnie i precyzyjnie.

Teraz wprowadzamy nazwę profilu, „DR.native 80”, bo kalibrujemy do przestrzeni Native i jasności 80cd/m2 i na następnym ekranie wybieramy, który kalibrator ma dokonać pomiarów. W drugim polu, „Reference device” można wybrać urządzenie referencyjne, co w praktyce oznacza, że można dokonywać bardzo zbliżonych pomiarów kilkoma różnymi kalibratorami. Nie jest tajemnicą, że tak jak Canon i Nikon różnie rejestrują kolory, tak samo kalibratory nie są identyczne i zwyczajnie różnie mierzą. Ale można skalibrować kalibratory, czy wręcz sparować i wówczas dwa pomiary z dwóch różnych kalibratorów dadzą te same rezultaty. Jeśli używasz wyłącznie jednego kalibratora, to pole zostaje na „None”. Dalej już tylko „Proceed” i przez kilka minut kalibracja leci sobie sama.

Na ostatnim ekranie widać podsumowanie i warto tam chwilę poprzyglądać się. Widać dwie rubryki, jedna z parametrami targetu, czyli wartościami, do których kalibrowaliśmy, a druga z wartościami, które udało się uzyskać. Jak coś poszło nie tak to tu widać to jak na dłoni.

Po kalibracji do systemu operacyjnego wprowadzony jest profil ICC odpowiedni i skorygowany dla danego targetu. To po stornie komputera. A w samym monitorze, w tablicy LUT zapisane są korekty gammy monitora i jednocześnie jasność. Co teraz? Dalej warto stworzyć jeszcze preset „DR.native 120”, czyli taki sam tylko jaśniejszy. W skalibrowanym monitorze graficznym nie można zmienić jasności przyciskami na monitorze, warto więc mieć presety na każdą okazję. Warto też stworzyć presety dla przestrzeni sRGB, czyli „DR.srgb 80” i „DR.srgb 120”, które przydadzą się w przypadku aplikacji nie zarządzalnych. Nie widziałem jeszcze takiej na Maca, ale Windows fatalnie zarządza kolorem i jest pełno aplikacji, które nie potrafią pracować w innych przestrzeniach niż sRGB. Jeśli kolory na Twoim Windowsie wyglądają źle, preset dla targetu sRGB całkowicie załatwi sprawę. Oczywiście wtedy ograniczamy paletę kolorów do sRGB, ale wyświetlane kolory są poprawne.

Presetów można i należy stworzyć sobie wiele, warto eksperymentować. Z jeszcze niższą jasnością, z innymi punktami bieli czy poziomami czerni. W ustawieniach monitora nie ma sztywnych reguł, no może poza gammą, ale każdy postrzega wszystko inaczej i monitor należy ustawić dla siebie. Te wartości, które podałem to wyłącznie punkt wyjścia. Jak coś nie działa, ustaw to inaczej. A jak nadal nie działa, to jeszcze inaczej, aż zadziała. Na przykład niższa jasność, powiedzmy 80cd/m2, a wysoki poziom czerni 0,2cd/m2 spowoduje obniżenie kontrastu, z 1500:1 do 400:1. 80/0,2 daje 400. 400:1. I doskonale widać to w podsumowaniu, z którego można nauczyć się więcej niż z tego filmu. My tak zdobyliśmy całą naszą wiedzę, przesuwając suwaki i analizując efekty. Wszystko tam jest.

Podobne wpisy:
fotografia ślubna warszawa, zdjęcia ślubne warszawa, Wygodne jak profileBezpłatne filmy o fotografii29 stycznia 201525 października 2017Rafał Krasa

Wygodne jak profile

Przy okazji tematu warsztatów, z komentarzy na ich temat wynikło, że niewielu zrozumiało jak wygląda nasza praca od strony komputera. Akurat teraz jesteśmy w trakcie tworzenia nowych profili, dla nowych aparatów i pomyślałem, że to idealny moment, aby powiedzieć coś więcej na ten temat. Zapraszam więc na film, w którym tłumaczę jak chłop krowie na miedzy :)

fotografia ślubna warszawa, zdjęcia ślubne warszawa, Jak brzytwa z automatuBezpłatne filmy o fotografii13 stycznia 201529 października 2017Rafał Krasa

Jak brzytwa z automatu

Będzie o łapaniu ostrości. I to w automacie, bo tak się teraz łapie ostrość. Na pierwszy rzut oka, nie bardzo jest o czym mówić, automat to automat, ale kiedy na forach wystawiamy nasze reportaże na pożarcie, akurat za ostrość jesteśmy przeważnie chwaleni. Coś więc musi być na rzeczy i z pewnością nie jest to, jak często słyszymy, zasługa sprzętu, bo my fotografujemy dokładnie takimi samymi aparatami jak każdy z Was, często może nawet gorszymi. Moim zdaniem, problem musi tkwić więc w technice pracy autofokusem i mam zamiar gadać o tym przez najbliższe pół godziny.

fotografia ślubna warszawa, zdjęcia ślubne warszawa, Fotografia nieśmiertelnaBezpłatne filmy o fotografii21 maja 201410 marca 2018Rafał Krasa

Fotografia nieśmiertelna

Nie jest tajemnicą, że prawie rok temu na stanowisko macro wybraliśmy Tokinę 100 f/2.8 i w zasadzie od samego początku do jej producenta wysyłamy prawie wszystko co robimy tą „setką”. Tak na Jana. I są efekty. Dzięki temu, na ich stronie można obejrzeć nasze zdjęcia makro roślinek i owadów, czasem coś pojawi się na ich fejsbuku. Ale w tym roku udało nam się dla Tokiny wykonać sesję całkiem innego kalibru.

11 komentarzy

Krzysztof
2 stycznia 2017

Dziękuję. Wasza praca i serce włożone w każdy film jest jak Maybach z dodatkami Brabusa. Po prostu DR5000.PRO

Wojtek
2 stycznia 2017

Szkoda tylko ,że CG 2420 nie można wykonać walidacji tzn z wbudowanym kalibratorem ,dziwne posunięcie Eizo i jak dla mnie nie zrozumiałe .A tak sprzęt idealny pozdrawiam

Tom01
3 stycznia 2017

Walidacja z definicji nie może być wykonywana tym samym czujnikiem. Nie jest wówczas walidacją tylko sprawdzeniem powtarzalności przyrządu.

Wojtek
4 stycznia 2017

Walidacja ma na celu sprawdzenie urządzenia pomiarowego ,czyli co aby sprawdzic to urzqdzemie trzeba zakupić jeszcze jedno urzadzenie 😢Np trochę dziwne nie poto mamy wbudowany sprzęt aby nie móc w pełni z niego korzystac.Eizo się nie postarało

Tom01
4 stycznia 2017

Powód walidacji jest następujący. Oprogramowanie prowadzi monitoring nie tylko stanu monitora ale i stanu czujnika. To jest zupełnie co innego niż „walidacja” przy „zwykłej” kalibracji.

Jacek
2 stycznia 2017

Wszystkiego najlepszego dla całego zespołu DR5000 w 2017 – Dzięki za Waszą prace i pasję.

2 stycznia 2017

Rafał, a nie jest tak że matryca pod kątem inaczej oddaje czerń? ( porównanie laptopa z Eizo – inny kąt matryc wobec matrycy kamery/aparatu ) co oczywiście nie zmienia faktu że monitor graficzny i tak lepiej sobie z tym poradzi.

DR5000.com
2 stycznia 2017

Jest. Kąt matrycy laptopa w filmie jest ustawiony tak, aby laptop wypadł jak najlepiej (najczarniejsza czerń). Każde inne ustawienie pokazałoby tylko jeszcze większą różnicę, na korzyść monitora graficznego.

2 stycznia 2017

Monitory serii CG mają tzw. filtr ćwierćfalowy, który eliminuje zjawisko srebrzenia. Zrobiłem jakiś czas temu porównanie tego zjawiska w monitorach: Eizo CG277 (z filtrem), CS2420 i iMaku 27″ bez tego filtra. Mimo że CG277 nie ma tak wysokiego kontrastu, czerń i tak jest niemal idealnie czarna.
https://www.youtube.com/watch?v=IWEoE4ZbqPM

Rafał
4 stycznia 2017

Ok, kalibrujemy do przestrzeni monitora (native) i kolorki do obróbki na tym konkretnie monitorze mamy poprawne. Jeśli jednak zapiszemy zdjęcia do przestrzeni sRGB (bo w takiej oddajemy materiały), to dopóki nie zmienimy przestrzeni barwnej monitora na sRGB (tez skalibrowanej ofkors) – na naszym monitorze nie zobaczymy poprawnie efektów naszej pracy. Mam rację?

DR5000.com
4 stycznia 2017

Zobaczymy. Taki np. Photoshop jest w stanie otworzyć dwa pliki, np. sRGB i AdobeRGB i oba wyświetli poprawnie. Monitor skalibrowany do Native operuje na szerszej przestrzeni i dlatego jest w stanie pokazać i sRGB, i AdobeRGB. Po skalibrowaniu do sRGB, nie zobaczysz AdobeRGB. Oczywiście w każdej sytuacji, monitor nadal jest Native w sensie fizycznym, to nadal to samo elektroniczne urządzenie wyświetlające przestrzeń Native, a ewentualna kalibracja do sRGB to wyłącznie symulacja. Problemy pojawią się w aplikacjach niezarządzalnych, wówczas musisz przełączyć się na preset sRGB w Navigatorze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *